Temat
Przystosowanie Kanału Miejskiego we Wrocławiu do przepuszczania Wielkiej Wody Kontrolnej.
CEL INWESTYCJI
Celem inwestycji było wprowadzenie Kanału Miejskiego do systemu ochrony przeciwpowodziowej miasta Wrocławia. W tym celu Kanał Miejski został przebudowany i przystosowany do przepuszczania wielkich wód powodziowych o ustalonym prawdopodobieństwie przewyższenia. Dotyczy to sytuacji wyjątkowych, w których dla ratowania miasta Wrocławia przed zalaniem wodami powodziowymi konieczne będzie wykorzystanie wszystkich istniejących kanałów i koryt rzecznych.
Zakres opracowania
Opracowanie obejmowało swym zakresem obszar Kanału Miejskiego wraz z górnym stanowiskiem istniejącej Bramy Powodziowej oraz dolnym i górnym stanowiskiem śluzy Miejskiej, czyli od rozdziału wód rzeki Starej Odry powyżej jazu Psie Pole do ponownego połączenia z korytem rzeki Starej Odry w rejonie Portu Miejskiego.
Prace projektowe obejmowały:
- budowę wzdłuż brzegu lewego bulwarów na odcinku od istniejącej Bramy Powodziowej do mostu Trzebnickiego;
- przebudowę ubezpieczeń brzegu lewego na odcinku od mostu Trzebnickiego do mostu Osobowickiego;
- remont ubezpieczeń brzegu prawego na odcinku od istniejącej Bramy Powodziowej do mostu Osobowickiego;
- budowę ubezpieczeń na skarpie wału rozdzielczego od strony Kanału Miejskiego na odcinku od istniejącej Bramy Powodziowej do mostu Osobowickiego;
- budowę wyspy ekologicznej na wysokości ul. Rychtalskiej;
- projekt nasadzeń na koronie wału rozdzielczego na odcinku powyżej i poniżej mostu Trzebnickiego poprzez uzupełnienie istniejących szpalerów drzew;
- udrożnienie i ubezpieczenie konstrukcji mostu Warszawskiego drogowego (starego), mostu Warszawskiego kolejowego, mostu Trzebnickiego i mostu Osobowickiego;
- budowę nowej budowli wlotowej powyżej istniejącej Bramy Powodziowej (Mostu Burzowego);
- budowę mostu technologicznego przy projektowanej budowli wlotowej;
- remont istniejącej Bramy Powodziowej (Mostu Burzowego);
- remont budynku gospodarczego przy jazie Psie Pole;
- budowę budynku biurowego wraz z częścią magazynową przy istniejącym budynku gospodarczym jazu Psie Pole;
- przebudowę języka rozdzielczego wraz z wyniesieniem korony ponad poziom wód powodziowych od Bramy Powodziowej (Mostu Burzowego) do projektowanej nowej budowli wlotowej;
- przebudowę ubezpieczeń na brzegu lewym, wraz z ukształtowaniem odcinka pomiędzy Bramą Powodziową (Mostu Burzowego) a projektowaną budowlą wlotową w formie nabrzeża oraz remontem istniejącej drogi gruntowej;
- modernizację śluzy Miejskiej wraz z wrotami przeciwpowodziowymi, przebudową dolnego i remontem górnego stanowiska, budową sterowni oraz budową pompowni;
- przebudowę języka rozdzielczego poniżej Śluzy Miejskiej wraz z ukształtowaniem brzegu w formie nabrzeży dla małych i dużych jednostek, budowę dalbowiska.
W ramach umowy wykonano koncepcję wielowariantową, kartę informacyjną przedsięwzięcia (KIP), raport oddziaływania inwestycji na środowisko wraz z uzyskaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji inwestycji (oddziaływanie transgraniczne), operaty wodnoprawne na wykonanie budowli wodnych wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu wodnoprawnym, projekt budowlany wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na budowę, dokumentację wykonawczą, kosztową, specyfikacje wykonania i odbioru robót.
Podstawowe parametry obiektów
1) Przepustowość Kanału Miejskiego przy przepływie kontrolnym w rzece Odrze 170m3·s-1.
2) Budowle stanowiące elementy ochrony przeciwpowodziowej zaliczone do budowli hydrotechnicznych I klasy ważności.
3) Brama Powodziowa (Most Burzowy):
- szerokość użyteczna – 10,0 m;
- rzędna normalnego poziomu piętrzenia – 113,65 m npm;
- rzędna progu – 111,08 m npm;
- rzędna korony przyczółków - 119,60 m npm.
4) Nowa budowla wlotowa:
- światło budowli 10,00 m;
- zamkniecie segmentowe.
5) Most technologiczny przy nowej budowli wlotowej:
- szerokość 5,20 m;
- rozpiętość 11.20 m.
6) Budynek biurowo-magazynowy
7) Śluza Miejska:
- długość użytkowa 55,00 m;
- szerokość użytkowa komory 9,60 m;
- parametry eksploatacyjne dla klasy II śródlądowej drogi wodnej.
8) Sterownia śluzy Miejskiej
9) Pompownia
10) Budynek magazynowy